A Fekete Péntek vagy Black Friday kifejezést több kontextusban használták. Elsőként egy 1869-es pénzügyi válságot jellemeztek vele az Egyesült Államokban, azonban a 19. században, egész pontosan 1961-ben a hálaadást követő napot jellemezte így a rendőrség Philadelphia-ban a hatalmas forgalmi dugók miatt. A hálaadás napja hagyományosan egy csütörtöki napra esik az Egyesült Államokban, és az ezt követő pénteken kezdődik a karácsonyi bevásárlás, amely hatalmas forgalmi dugókkal és nagyon sűrű közlekedéssel jár, így a Black Friday vagy Fekete Péntek kezdetben egyáltalán nem egy pozitív hangvételű kifejezés volt.
1966-ban egy önkormányzati PR-os alkalmazott, Abe S. Rosen javaslatára, összefogva a helyi kereskedőkkel megpróbálták a Black Friday szó negatív jelentését átalakítani. A sajtóközleményekben a Hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze, amely ugyan hatalmas autós és gyalogos forgalmat jelentett Philadelphia belvárosában, de a boltok is zsúfolásig megteltek és nyitástól zárásig hatalmas sorok kígyóztak, ez pedig hatalmas forgalmat hozott a kiskereskedőknek. A PR akció nagyon sikeres volt, ezt követően a Black Friday már nem a rendőrség nehéz napját szimbolizálta a nagy forgalom miatt, hanem már hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentette.
1975-től a Black Friday kifejezés használata már Philadelphia-n kívül is egyre elterjedtebbé vált, de már nem a hatalmas autós és gyalogos forgalmat jellemezték vele, hanem sokkal inkább az ezzel járó töménytelen mennyiségű vásárlást, és azt, hogy ebből kifolyólag a kereskedők ezen a napon kezdenek el az adott évben profitot termelni. A boltokban az évek folyamán megszokottá vált a normális nyitvatartási időn túli nyitva tartás, sokan már a kora reggeli óráktól késő estig várták a vásárlókat. Az utóbbi években már az is teljesen megszokott, ha a nap 24 órájában nyitva tartanak a boltok, és sokan olyan mértékű kedvezményekkel várták a vásárlókat hogy nyitás előtt, és gyakorlatilag a nyitva tartás alatt folyamatosan hosszú tömött sorokban álltak a vásárlók a bolt bejárata és a kassza előtt. A legnépszerűbb árucikkek a játékok és az elektronikai cikkek, így a legnagyobb kedvezményeket is ezeknél a kategóriáknál adják.
A nagy tömeg sokakat azonban taszít, ugyanis gyakran előfordul, hogy a vásárlók komoly sérüléseket szendvednek el a nagy tumultusban, sőt nem egyszer már haláleset is előfordult. Az utóbbi néhány évben erre remek megoldás jelent az online vásárlás, ahol talán a webáruházak még nagyobb kedvezményekkel várják Fekete Péntek vagy Black Friday alakalmából az online vásárlókat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.